Türkiye ile Suudi Arabistan arasında yenilenebilir enerji alanında tarihi bir iş birliğine imza atıldı. Toplamda 5.000 megavat (MW) kapasiteye ulaşması planlanan dev enerji projesinin ilk adımı; Karaman ve Sivas’ta kurulacak dev santrallerle atılıyor.
İlk Etapta 2 Milyar Dolarlık Yatırım
Anlaşma kapsamında ilk fazda Karaman ve Sivas illerine toplam 2 milyar dolarlık yatırım yapılacak. Bu bölgelerde kurulacak güneş enerjisi santralleri (GES) ile Türkiye’nin yenilenebilir enerji kurulu gücüne dev bir katkı sağlanması hedefleniyor.
30 Yıl Alım Garantisi ve Sonrasında Devlet Mülkiyeti
Stratejik iş birliğinin en dikkat çeken maddelerinden biri ise işletme süreci. Anlaşmaya göre:
Alım Garantisi: Üretilen elektrik için Suudi Arabistanlı yatırımcı şirketlere 30 yıl boyunca alım garantisi verildi.
Bila Bedel Devir: 30 yıllık işletme süresinin sonunda, santrallerin mülkiyeti ve işletme hakları herhangi bir bedel ödenmeksizin EÜAŞ (Elektrik Üretim Anonim Şirketi) tarafından devralınabilecek.
2,1 Milyon Haneye Elektrik Sağlanacak
Bu dev projenin tamamlanmasıyla birlikte yaklaşık 2,1 milyon hanenin yıllık elektrik ihtiyacının karşılanması bekleniyor. Ayrıca projelerde %50 oranında yerli ekipman kullanım şartı getirilerek, yerli sanayinin de desteklenmesi amaçlanıyor.
Enerji Merkezli Stratejik Ortaklık
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı kaynaklarından edinilen bilgiye göre, bu yatırım Türkiye’nin 2035 yılına kadar hedeflediği 120 bin megavatlık rüzgar ve güneş kapasitesine ulaşma yolunda atılan en büyük adımlardan biri. Dış kaynaklı bu yatırım, aynı zamanda Türkiye’nin yatırım ortamına duyulan güvenin de bir göstergesi olarak değerlendiriliyor.
Editör Notu: Bu anlaşma, Türkiye’nin enerji arz güvenliğini artırırken, 30 yılın sonunda tesislerin kamuya kalacak olmasıyla uzun vadeli bir devlet kazanımı sunuyor.
Kaynak: https://x.com/haskologlu/status/2050891055457865923?s=20

